Casestudy:

Stichting Schakelring

Stichting Schakelring staat vierentwintig uur per dag paraat om zorg te verlenen en is hiervoor sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van de IT-systemen en van solide verbindingen tussen woonzorgcentra op elf locaties.

Vanwege de hoge eisen gesteld aan beschikbaarheid en bandbreedte, maakte de stichting een overstap naar Datacenter Brabant en de glasvezelring van ParkNed.

Redundantie betaalt zich terug in continuïteit

In het verleden waren de vestigingen van Stichting Schakelring via een extern VPN-netwerk op elkaar aangesloten. Controller en Manager Middelen Peter de Wit vertelt wat de aanleiding was om over te stappen naar Datacenter Brabant en gebruik te gaan maken van de glasvezelverbindingen van ParkNed. ‘Door de beperkte bandbreedte was het in die tijd niet mogelijk om het volledige dataverkeer via één centrale vestiging te laten lopen. Daarbij komt dat de door ons gebruikte beeldschermen steeds groter werden. Wij werken met Citrix-omgevingen, dus meer pixels per beeldscherm, vertaalt zich direct in een forse toename van het dataverkeer. De conclusie was daarom snel getrokken. De bandbreedte moest flink omhoog.’

‘Datacentrum en vestigingen rechtstreeks gekoppeld’

Aangesloten op glasvezelring
De oplossing diende zich aan met de aanleg van een glasvezelnetwerk in Waalwijk en omgeving door ParkNed. Peter de Wit: ‘We besloten onze vestigingen in Waalwijk en Kaatsheuvel naar glasvezel te migreren. Nu konden wij tevens een centrale locatie opzetten. Voor het datacenter waar wij gebruik van maakten was echter nog steeds een huurverbinding nodig en om die redundant uit te voeren zouden de kosten flink oplopen.’ Vandaar dat Stichting Schakelring meteen in actie kwam toen bekend werd dat in Waalwijk een state-of-the-art datacenter werd opgericht. Peter de Wit: ‘Toen wij dit nieuws hoorden zeiden wij direct: wij zijn de eerste klant die bij jullie tekent. Datacenter Brabant is namelijk wel op de glasvezelring aangesloten. Dat is ideaal voor ons. Zonder gebruik te maken van huurlijnen en openbare infrastructuur, is het datacentrum en een groot deel van onze vestigingen nu rechtstreeks aan elkaar gekoppeld via ons eigen netwerk.’

Hoge beschikbaarheid
Er wordt gebruik gemaakt van hosting en co-locatie. Peter de Wit: ‘Voor ons is het enorm belangrijk om te weten dat onze apparatuur veilig is bij Datacenter Brabant. Alles staat achter slot en grendel en wordt 24×7 in de gaten gehouden. Verder zijn de stroomvoorziening en de conditionering van de ruimte gegarandeerd. De apparatuur heeft niets te lijden en we hebben er verder geen omkijken naar. Als zorginstelling moeten wij 7×24 in de lucht zijn.’ Er is onder meer een grote afhankelijkheid van het Elektronische Patiënten Dossier. De Wit: ‘Met zo’n 180 tablets wordt het EPD rond de klok gebruikt ten behoeve van de verzorging van onze cliënten. Verder lopen allerlei andere essentiële diensten zoals bestellingen van maaltijden en het betaalverkeer ook via onze systemen. Daarom is het zo belangrijk dat apparatuur en verbindingen continu beschikbaar zijn. Wij verlenen 7×24 zorg en 24-uurs beschikbaarheid is hierbij essentieel. Op ICT gebied is het netwerk de ruggengraat en het datacenter het hart van onze organisatie.’

‘Als zorginstelling moeten wij 7 x 24 in de lucht zijn’

Schakelring_Peter_de_wit

Klaar voor de toekomst
Bij het opzetten van de centrale vestiging en het inrichten van het datacenter heeft Schakelring goed gekeken wat waar draait en is op alle punten voor redundantie gezorgd, vertelt Peter de Wit. “Wij hebben nu zoveel glas liggen dat wij bijvoorbeeld slim met back-ups kunnen omgaan. Via een aparte lijn op de glasvezelring worden de back-ups op onze centrale vestiging gemaakt. Tape’s wisselen gebeurt dus lokaal, niemand hoeft daarvoor naar het datacenter te gaan. Een ander groot voordeel is dat er meteen een remote back-up is. De kopie van onze gegevens is meteen buiten het datacenter. We beschikken over een enorme bandbreedte van maar liefst één gigabit. Voor sommige van onze vestigingen is dat honderd keer meer dan in de oude situatie. Wij hebben bewust geïnvesteerd in een te veel aan techniek om klaar te zijn voor de toekomst. Omdat we verwachten dat er alleen maar meer bandbreedte nodig zal zijn, zoals voor het opzetten van beeldverbindingen met onze cliënten. In het vorige datacenter konden dit soort dingen niet. Vandaar dat wij klant van het eerste uur zijn bij Datacenter Brabant.’

‘Klant van het eerste uur bij Datacenter Brabant’

Gecertificeerd datacenter
‘De voorzieningen bij Datacenter Brabant vind ik erg goed,’ vervolgt Peter de Wit. ‘We zitten er nu zo’n twee jaar en hebben geen dag spijt gehad. De contacten met zowel Datacenter Brabant als ParkNed zijn erg goed en we worden geweldig geholpen bij het oplossen van de technische vraagstukken die spelen om ook de laatst overgebleven vestigingen op de glasvezelring aan te sluiten. Verder heb ik een goed gevoel over de stabiliteit. Wat onderhoud aan het datacenter betreft, daar hebben wij nog nooit last van gehad. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gemerkt dat een technische installatie werd omgeschakeld of getest. Dat Datacenter Brabant zich aan de test-protocollen houdt weet ik wel zeker en dat is ook een vereiste, gezien certificeringen zoals ISO 9001, 14001, 27001 en NEN 7510. Dus dat ik nergens iets van merk, geeft aan dat ze hun zaken goed voor elkaar hebben.’

Redundantie bewijst zichzelf
Een praktijkvoorbeeld van het belang van redundantie is een incident waarbij tijdens graafwerkzaamheden een kabel kapot werd getrokken. Met als gevolg dat vele bedrijven in de regio overlast ondervonden. Een ziekenhuis heeft zelfs het operatieschema moeten aanpassen. Schakelring heeft speciale voorzieningen getroffen om uitval en overlast te voorkomen. Peter de Wit: ‘Al onze verbindingen lopen via Datacenter Brabant. Het netwerk is volledig redundant opgezet en uitvoerig getest. Ook één van onze kabels werd bij die graafwerkzaamheden stuk getrokken, maar wij hebben er geen moment last van gehad. We hebben gewoon de hele dag doorgedraaid. Kijk, dan weet je waar je het voor doet. Het is een bewuste keuze geweest om alles zo in te richten. Dat kost absoluut geld, maar is het dubbel en dwars waard. Redundantie betaalt zich terug in continuïteit.’

Profiel Schakelring

Stichting Schakelring biedt een verscheidenheid aan diensten in woongenot, zorg op maat en welzijn-services, in Midden-Brabant en voornamelijk aan ouderen. Er zijn elf unieke woonzorgcentra van waaruit ook thuiszorg verleend wordt. Kernwaarden van Schakelring zijn: samen, open en deskundig resultaten boeken voor de klant. Schakelring is de verzamelnaam voor alle woonzorgcentra en medewerkers, samen met familie en vrijwilligers die bij de stichting horen. De woonzorgcentra zijn zelfstandige locaties met een eigen karakter, sfeer en uiterlijk. Een centrale plaats in buurt, wijk en gemeente.

Meer informatie ontvangen?
Bel mij voor vrijblijvende afspraak
Gelieve dit veld leeg te laten.
Ik wil meer informatie